Sneakerhead – historia, slang, co kupować

Sneakerhead – historia, slang, co kupować

Streetwear to styl globalny, zakorzeniony w modzie, który zadomowił się także w Polsce. Biorąc pod uwagę, że stale się rozwija i to w dość szybkim tempie, ciągle powstają nowe słowa, które mogą tajemniczo brzmieć dla osób niewsiąkniętych w temat. Jednym z takich określeń używanych w świecie mody ulicznej jest sneakerhead. Kim są sneakerheadzi i co warto o nich wiedzieć? Sprawdź!

Sneakerhead – kim jest?

Najprościej rzecz ujmując sneakerhead to ktoś, kto interesuje się butami. Taka osoba nie tylko nosi, ale przede wszystkim kolekcjonuje obuwie, znane również jako kicksy. Sneakerheadów interesuje głównie obuwie z wyższej półki. Zbierają buty wpisujące się w modę streetwearową, najczęściej utrzymane w stylu hip-hopowym.

Osoba określająca się mianem sneakerheada potrafi ocenić oryginalność wybranego modelu obuwia już na pierwszy rzut oka. Jest dobrze rozeznana wśród linii butów różnych firm, zna daty wypuszczenia konkretnych modeli na rynek. Śledzi ponadto, jakie ceny kolekcjonowane przez nią buty osiągają na rynku wtórnym.

Sneakerhead dobierając do modnych butów akcesoria i dodatki tworzy z ich udziałem niebanalne stylizacje. Skupia się jednak na tym, by to obuwie odgrywały w nich główną rolę.

Historia sneakerheadów

Sneakerheadzi po raz pierwszy pojawili się w latach 80. XX wieku – wtedy to gwałtownie wzrosła popularność hip-hopu i butów do koszykówki. Niemały w tym udział miał Michael Jordan i telewizyjna stacja muzyczna MTV.

W 1995 roku na rynek wypuszczona została seria kultowych po dziś dzień butów Air Jordan. Zaczęli chodzić w nich nie tylko koszykarze, ale też raperzy i osoby zupełnie niezwiązane ze sportem. Dzisiaj to znak rozpoznawczy subkultury. MTV poprzez emisję wideoklipów wpływała na kształtujące się trendy i każdy wtedy chciał mieć swoją parę Air Jordanów.

Do Polski rynek sneakerheadów dotarł pod koniec lat 90. XX wieku. Największe zainteresowanie sneakersami obserwowaliśmy natomiast w latach 2006-2008.

Slang sneakerheadów

Przedstawiamy najpopularniejsze zwroty i skróty ze słownika sneakerheadów, które powinna znać każda osoba określająca się w ten sposób:

  • AF1 – kultowa seria butów Nike Air Force 1,
  • AM – skrót od Air Max (serii obuwia Nike),
  • BNIB – nowe buty, niewyjmowane jeszcze z pudełka,
  • B-GRADE – oryginalne buty z wadami fabrycznymi, które zostały z ich powodu przecenione,
  • BEATERS/BITERSY – para ulubionych butów noszonych na co dzień, mogą być lekko znoszone,
  • BREDS – słowo powstało w wynik połączenie słów „black” i „red”, oznaczające buty w kolorze czarno–czerwonym,
  • CW/COLORWAY – wariant kolorystyczny obuwia,
  • DROP – premiera danego obuwia,
  • EKIN – określenie osoby obeznanej w asortymencie marki Nike,
  • FAKE/FEJKI – tańsze, podrobione buty, do złudzenia przypominające znany model,
  • FSR – Full Size Run, czyli pełna rozmiarówka danego modelu obuwia,
  • GR – General Release, czyli obuwie dostępne do kupienia w niemal każdym sklepie z butami,
  • GRAILS – upragniony model butów, którego brakuje w kolekcji,
  • GOAT – Greatest Of All Time, termin odnoszący się do najlepszego modelu obuwia w historii,
  • HYPERSTRIKE – trudno dostępne buty wyprodukowane w niewielkiej ilości, wypuszczone na rynek bez wcześniejszej zapowiedzi,
  • HI – Hi Tops, czyli buty z wysoką cholewką,
  • HYPEBEAST/HYPEBESTIA – osoba, która śledzi modowe nowinki i podąża za trendami,
  • JB – skrót od Jordan Brand – kultowa linia butów Nike,
  • INSOLE – wkładka do butów,
  • KICKS – buty sportowe, sneakersy,
  • KICKSOHOLIC – kolekcjoner butów sportowych,
  • LC – skrót od „legit check” – weryfikacja autentyczności kupowanych butów,
  • LE – skrót od „limited edition” – limitowane wydanie butów, dostępne na rynku w ograniczonej liczbie,
  • LEGIT – oryginalne, niepodrobione buty,
  • NDS – Near Deadstock, czyli zachowane w idealnym stanie, używane buty,
  • NIB – skrót od „new in box” – nowe buty w pudełku,
  • NWT – skrót od „new with tags” – nowe buty z metkami,
  • NWOT – skrót od „new without tags” – nowe buty, ale już bez metek,
  • PRM – premium, czyli buty najwyższej jakości, wykorzystujące najlepsze technologie,
  • RESELLER – osoba zajmująca się skupowaniem i odsprzedażą butów (po wyższej cenie),
  • RESTOCK – ponowne wydanie butów, które miały premierę maksymalnie kilka miesięcy wcześniej,
  • SAMPLE – próbna wersja butów,
  • SE – Special Edition – edycja specjalna,
  • SNEAKERS – nazwa obuwia sportowego, stosowana zamiennie z terminem KICKS,
  • SWOOSH – logo na butach Nike, tzw. łyżwa,
  • STEAL – świetna okazja, dużo lepsza niż na promocji,
  • WTB – skrót od „want to buy” –„chcę kupić (dany model butów)”,
  • WTT – skrót od „want to trade” – „chcę się wymienić za (dany model butów)”,
  • WTS – skrót od „want to sell” – „chcę sprzedać (dany model butów)”.

Jakie buty kupować?

Celować powinno się w popularne marki obuwia, ale wybierać specjalne linie butów wypuszczone w ograniczonych ilościach. Na ogół cechują się one specjalnym dizajnem i wyjątkową kolorystyką. Zarówno streetwear męski, jak i streetwear damski obfituje w takie obuwie, jednak szukać ich powinno się nie tylko na rynku pierwotnym, ale i wtórnym.

Na internetowych platformach w sprzedaży znaleźć można prawdziwe perełki. Warte uwagi są także reedycje kultowych modeli, które wypuszczono dawno temu. Mowa oczywiście o seriach limitowanych.

Czy inwestycja w buty się opłaca?

Na koniec warto jeszcze dodać, że wartość wyjątkowych linii sneakersów z biegiem czasu rośnie. Dlatego sneakerheadzi często kupują kilka par kultowych modeli, odkładają je na półkę i czekają, aż ich miłośnicy będą skłonni więcej za nie zapłacić. Wtedy to odsprzedają je po dużo wyższej cenie, niż ta, za którą je kupili.

Inwestycja w buty potrafi przynieść całkiem niezły zarobek. Trzeba jednak znać się na butach, podążać za trendami i na bieżąco śledzić nowinki.