Historia polskiego streetwearu. Początki streetwearu w Polsce, znaczenie streetwearu dla polskiej mody

Historia polskiego streetwearu. Początki streetwearu w Polsce, znaczenie streetwearu dla polskiej mody

Streetwear w Polsce, kiedyś zarezerwowany wyłącznie dla wąskiego grona zajawkowiczów, dzisiaj zrzesza ogromne ilości zwolenników. W ten sposób określa się charakterystyczny sposób ubierania, w którym podstawą jest oryginalny wygląd oraz wygoda i komfort noszenia. Zanim jednak dotarliśmy do miejsca, w jakim streetwear jest dzisiaj, przebyliśmy bardzo długą i wyboistą drogę. Jak wygląda historia polskiego streetwearu? Sprawdź!

Czym jest streetwear?

Tłumacząc z polskiego na nasze streetwear to po prostu „moda uliczna”. Styl ten bywa mylony z modą casualową, z którą w rzeczywistości ma niewiele wspólnego. Streetwear nie jest wpisany w żadne sztywne ramy i nieustannie ewoluuje. Inspiracje czerpie z przestrzeni publicznej, łącząc całe mnóstwo charakterystycznych elementów odzieży.

Od początku na modę streetwear w dużym stopniu wpływały różne subkultury, dlatego też styl ten stał się sposobem na określenie własnej tożsamości i przynależności, wyrażenie głęboko w nas zakotwiczonych przemyśleń i poglądów. Moda uliczna pozwala się wyróżnić z bezbarwnego tłumu, odrzucając nudne trendy na rzecz odważnych projektów.

W streetwearze najbardziej liczy się luz i swoboda poruszania się w outficie. Im oryginalniejszym się jest, tym lepiej. W tym nurcie doskonale odnajdują się osoby, które cenią sobie indywidualizm, a zarazem wygodę, praktyczność i funkcjonalność.

Początki streetwearu w Polsce

Zacznijmy może od tego, że streetwear z przeszłości całkowicie różni się od tego, jaki znamy dzisiaj. Za początki mody ulicznej w Polsce uznać można pojawienie się pierwszych powojennych subkultur, co miało miejsce w latach 50. XX. Ich członkowie wyróżniali się z tłumu oryginalnymi i przykuwającymi uwagę stylizacjami. Dobrym przykładem takiej subkultury z tamtych czasów są zafascynowani kulturą Zachodu bikiniarze, chodzący w przykrótkich spodniach i kolorowych krawatach.

Z biegiem czasu coraz więcej grup społecznych zaczęło się przekonywać do oryginalnych stylówek. Wszyscy kojarzą przecież hipisów, punków, metali i depeszowców, a wszyscy oni właśnie w drugiej połowie ubiegłego wieku mieli swoje początki. W czasach PRL streetwear był postrzegany jako sposób wyrażenia oporu wobec systemu. Z czasem moda uliczna ewoluowała i nosząc się w charakterystycznym stylu, jej miłośnicy pokazywali swoje upodobania muzyczne.

Rozwój streetwearu w Polsce

Historia polskiego streetwearu w praktyce sprowadza się do kilku najważniejszych wydarzeń. Dotyczą one premier konkretnych, słynnych po dziś dzień modeli obuwia czy ciuchów.

Jednym z przełomowych wydarzeń dla polskiego streetwearu było wyprodukowanie  pierwszych polskich sneakersów, co miało miejsce w Radomiu w 1983 roku. Dwa lata później do kraju trafiły cieszące się ogromną sławą w latach ’90 Reebok Classic Leather. W 1987 roku miał natomiast miejsce debiut Air Max od Nike. Popularny model EQT od Adidas powstał natomiast w 1990 roku.

Za dość ważne wydarzenie w kontekście rozwoju streetwearu w Polsce należy też uznać zaprojektowanie pierwszych baggy (słynne lenary) w 1993 roku. Późniejsze lata przyniosły nam kolejne premiery butów znanych z Forresta Gumpa Nike Cortez czy Falcon Dorf od Adidas.

W 2011 roku powstały paldon.pl, theillest.pl oraz platforma showroom. Niedługo, bo dwa lata później odbyły się pierwsze edycje Hush Warsaw, Warsaw Sneaker Market czy Sneakerness. Ważnym wydarzeniem było też powstanie Newonce.net, czyli jednego z bardziej znanych portali o tematyce hiphopowej.

Streetwear jako część kultury młodzieżowej

Dzisiaj odzież określana jako streetwearowa największe uznanie ma szczególnie wśród ludzi młodych, w przedziale wieku młodzieżowego. W oryginalny i luźny sposób noszą się zwłaszcza osoby o określonej tożsamości, pragnące wyróżnić się na tle rówieśników i „na głos” wyrazić swoje poglądy.

Streetwear męski oferuje szeroki wybór wygodnych ubrań, które można nosić na co dzień do szkoły czy na uczelnie, na deskę i na kosza. Młodzież komponując outfity wpisujące się w modę uliczną, nie sugeruje się jednak wyłącznie komfortem noszenia, lecz niebanalnymi wzorami i napisami. Ciekawe streetwearowe akcesoria pozwalają im natomiast urozmaicić swoje stylówki.

Co ciekawe, moda uliczna ma swoich wyznawców nie tylko wśród młodych chłopców, ale i dziewcząt. Dlatego streetwear damski również ma całkiem sporo do zaoferowania, w tym ubrań typowo kobiecych, jak choćby sukienki czy spódnice.

Znaczenie streetwearu dla polskiej mody

Nie da się ukryć, że prężny rozwój miejskiego stylu w Polsce ma ogromne znaczenie dla mody w naszym kraju. Po 2000 roku narodziło się wiele krajowych marek, który zdobyły sławę nie tylko na rodzimym rynku, ale i poza granicami.

Dzięki streetwearowi konsekwentnie skraca się dystans do aktualnych światowych trendów. Wszelkie nowości pojawiają się na ulicach prawie tak samo szybko jak na Zachodzie. Moda uliczna często też przenika inne style ubierania się, które wiele z niej czerpią.